transport_in_peru
transport_in_peru

Perui közlekedése

A perui tömegközlekedés megértése európai szemmel kihívást jelenthet. Európában általában jól szervezett cégek felelnek egy egész város vagy régió személyszállításáért.

Képzeld el, hogy nincs vasút, nincs regionális tömegközlekedési vállalat és semmilyen állami beavatkozás. Képzeld el, hogy száz Flixbus szerű cégünk van, és mindegyik a saját szabályai szerint játszik. Az, hogy melyik úton üzemelnek, vagy milyen járművet használnak, az az ő döntésük. Valami ilyesmi a tömegközlekedés lelke Peruban, de részleteiben minden város és régió más egy kicsit.

Trujillo (Népesség: 800 000)

Trujillo egy nagy tengerparti város, nem túl jelentős turizmussal. A közlekedés tekintetében jó példája egész Perunak.

Távolsűgi járatok: A városnak van egy hatalmas modern buszállomása, a Terrapuerto. Innen elérhetők Perú északi felének városai: Lima, Chiclayo, Tarapoto, Chachapoyas vagy Piura. Az állomás kissé távol van a városközponttóltól, így a legtöbb utazó taxival érkezik, de "collectivo"-val is könnyű idejutni.

Rövid távú utazás: Természetesen vannak taxisok is elfogadható áron. Egy utazás általában nem kerül többe 10-20 solnál. És vannak "Collectivo"-k is. Olyan furgonok ezek, amelyek járják a városok utcáit és bárhol felvesznek ha leinted őket. Kis vállalkozások működtetik őket. Rögzített tarifájuk van. Ezek általában az ablakon fel is vannak tüntetve. Trujilloban 2 sol-ba kerülnek. Az útvonal, amelyen közlekednek, többé kevésbé szintén meghatározott, de ez a rész kicsit nehezen követhető. A végállomás általában az autó elején van feltüntetve, de helyismeret hiányában gyakran nehéz kitalálni, hová is lyukadunk ki egy adott "collectivo"-val. A legtöbbször csak szerencsejáték volt, de legalább nagyon sűrűn közlekednek. A központban soha nem kell több mint egy percet várnod, és a kólvárosi utcákon sem több ez 10 percnél.

Gyalogos forgalom: A város legtöbb része gyalogosan jól járható. Általában minden utcán mindkét oldalon van járda, ráadásul az év nagy részében az időjárás is tükéletesen alkalmas a gyaloglásra. Az autókkal azonban vigyázni kell, nem tisztelik a gyalogosokat az autósok. Néha még akkor is dudálnak, ha a gyalogosoknak zöld lámpa van. A központban sétálóutca is van, tele üzletekkel és éttermekkel.

Kerékpározás: Meglepő módon láttam kerékpárutakat is, de csak nagyon kevesen bicikliznek, a két bicóst csak véletlenül sikerült így lencsevégre kapnom.

transport_in_peru
Kerékpárosok Trujillóban
transport_in_peru
Gyalogos utca Trujillóban

Huaraz (Népesség: 120 000)

Huaraz sokkal kisebb, mint Trujillo, és nincs busztermináljuk. Ehelyett minden buszvállalatnak saját kis állomása van, ami nehezíti az ideális vállalat megtalálását adott célállomásra. A "collectivók" és a taxisok itt ugyanúgy működnek, mint Trujillóban. Az időjárás kellemesen hűvös, így sokan sétálnak. Van néhány biciklis is, de mivel a város egy dombon fekszik, ez kevésbé népszerű közlekedési eszköz.

transport_in_peru
Huaraz
transport_in_peru
Huaraz

Tarapoto az abszolút katasztrófa (Népesség: 200 000)

Ha káoszt szeretnél látni, akkor Tarapoto a te helyed. Viszonylag nagy mérete ellenére nincsenek "collectivo"-k. A városon belül csak tuk-tukokkal vagy ahogy ők hívják, Motokar-okkal lehet utazni. Bár van egy buszállomásuk hosszú távú buszokhoz, a legtöbb cég nem áll meg ott. Ehelyett saját telepheleyeket használnak. Közepes távolságú utazásra vannak olyan vállalatok, amelyek "collectivo"-kat üzemeltetnek, de legtöbbször csak egy furcsa "shared car service"-ről van szó. Hasonlóan működnek a "collectivo"-khoz, de normál autókat használnak, amelyekben csak négy vagy legfeljebb hat ülés van. A klíma forró, így itt szinte senki nem sétál vagy bicikizik. Mindenki motorral vagy motokarral közlekedik. Még a normál autók is nagyon ritkák.

Árak:
Tuk-tuk út: 4-8 Soles. Városon kívül 20.
"Collectivo" Lamas-ba: 15 Soles
"Collectivo" Yurimaguas-ba: 20 Soles
"Shared car" a közeli városokba, mint Moyobamba, Bellavista, Juanjuí: 30-60 Soles
Normál busz Lima, vagy Trujillo felé: 100 Soles

transport_in_peru
Moyobamba buszállomás
transport_in_peru
Tuk-tukkal utazás

Iquitos (Népesség: 450 000)

Iquitos a legnagyobb város a földön, amelynek nincs közúti összeköttetése, és nem szigeten fekszik. Jobban vártam volna a káoszt, mint Tarapoto-ban, de a közlekedés Iquitos-ban meglepően jól szervezettnek bizonyult.

Hosszú távú hajók: A várost több vízi út köti össze a világgal. Vannak közvetlen hajók Yurimaguasba (2-3 nap), Pucallpába (4-5 nap). Vagy utazhatsz Leticia-ba (Kolumbia) vagy Brazíliába két nap alatt.

Van egy rövidítés is. Lehet utazni "collectivo"-val Nautába 15 Solesért. Nauta két órányi autóútra van, ugyanez hajóval nyolc lenne.

Városi közlekedés: Abszolút kedvencek az itteni buszok. Fából készültek egy Hyundai vázra, és színesre vannak festve. A buszok 99 százaléka ugyanolyan, de nem vagyok biztos benne, hogy ugyanannak a cégnek a tulajdonában vannak-e. Az út ára 2 Sol, városon kívül 3 Sol.

A tuk-tuk-ok itt is jelentős szerepet játszanak, hasonlóan Tarapoto-hoz, és nagyon kevés autójuk van érthető okokból.

Kis hajók közösségi közlekedésként Minden faluba van hajószolgáltatás Iquitos körül. Ezek 3-5 Solesba kerülnek.

transport_in_peru
Iquitos buszai
transport_in_peru
transport_in_peru
transport_in_peru
Lassú hajó
transport_in_peru
Lassú hajó
transport_in_peru
Gyors hajó

La Oroya (Népesség: 12 000)

La Oroya egy kisváros, de a Limába vezető főúton fekszik, így oda könnzen el lehet jutni. Emelett vannak "collectivo"-k Tarmába vagy Huancayóba.

Talán a legfurcsább tömegközlekedési megokdással találkoztam itt. A város több helyén autók sorakoznak, hogy elvigyenek téged a város más részeibe. Az út ára mindössze 1,20 Sol (110 Ft). Nem, ez nem gépelési hiba. Kevesebb, mint két Solért autóval utazhatsz, és néha még arra sem várnak, hogy tele legyen az autó. Egyszerűen elindulnak egy vagy két utassal.

Cusco (Népesség: 500 000)
Arequipa (Népesség: 1 000 000)

Cusco és Arequipa közlekedés szempontjából hasonlóak. A hosszú távú buszok kijelölt buszállomásokról indulnak. A városi közlekedés kaotikus, de vannak buszmegállók, amelyeket valóban tiszteletben tartanak. Úgy tűnik, hogy Arequipában van egy buszvállalat, míg Cusco-ban még mindig sok különböző szolgáltató van. Mindkét városnak van több bicikliútja és sétáló utcáik is vannak.

transport_in_peru
Arequipa buszállomás
transport_in_peru
Buszok Arequipában

Lima, az igazi Kaosz (Népesség: 11 000 000)

Azt mondtam, hogy Tarapoto katasztrófa volt? Nos, Lima minden lehetséges módon felülmúlja azt. Vannak itt taxik, tuk-tukok, collectivok, távolsági buszok, buszok szigorúan elválasztott buszsávokban, buszok kevésbé szigorúan elválasztott buszsávokban és metró. A kedvenc részem az, hogy sok ilyen rendszer használatához kártyára van szükség, de a kártyák nem működnek más járatokon. Még a nemrégiben megnyitott 2-es metrónak is lesz saját kártyája, és azt máshol nem lehet majd használni. Ez a perui hatékonyság csúcsiskolája…

transport_in_peru
Busz Limában
transport_in_peru
Ártábla
transport_in_peru
Útvonaltérkép
transport_in_peru
1-es Metró vonal, Lima
transport_in_peru
1-es Metró vonal, Lima
Sandor Tokesi, Hof, Germany, 29.03.2024